Rengøringskurser er mere end viden om at gøre rent

Rengøringskurser er mere og andet end viden om at gøre rent: Forenede Service har firedoblet sin efteruddannelsesindsats i 2018 og kurserne tjener ikke kun det formål at opkvalificere medarbejderne. Der er nemlig flere og andre positive elementer at hente i forløbene.

 

 

Forskellene er nærmest til at tage og føle på. Det er nemlig en broget flok af rengøringsmedarbejdere fra Forenede Service, som denne dag sidder sammen i konferencelokalet i virksomhedens hovedkvarter i Søborg. Kvinder og mænd med vidt forskellige aldre, med rødder fra hele verden, herunder Somalia, Spanien, Tyskland, Makedonien, Danmark, Thailand, Filippinerne og Serbien. Nogle af dem har natarbejde, andre arbejder om dagen, nogle holder rent på hospitaler, mens andre sørger for at holde børnehaver, vuggestuer, skoler og kontorbygninger rene.

Men lighederne imellem kursisterne er også store. Udover at de alle er fastansatte i Forenede Service og bidrager godt til mangfoldigheden i virksomheden, har alle 16 kursister stor erfaring med rengøring. Faktisk samlet set cirka 117 års rengøringserfaring. Men fælles for dem er også, at de ikke har teoretisk og uddannelsesmæssig bevis for alle deres rengøringskompetencer, og deler derfor et fælles ønske om mere uddannelse.

Mere end bare rengøring

Dét ønske fra medarbejderne vil Forenede Service gerne imødekomme, og derfor er de 16 engagerede medarbejdere samlet i ti dage for at gennemgå kursus i ”Daglig Erhvervsrengøring”. Kurset er et virksomhedstilrettet AMU-kursus afholdt af Center for Erhvervsrettede uddannelser Lolland Falster (CELF), og er en del af Forenede Service’s store efteruddannelsesindsats i virksomheden, som der for alvor er sat tryk på her i 2018.
Virksomheden firedobler således efteruddannelsesindsatsen i år for at opkvalificere medarbejderne. For den nyansatte HR-medarbejder og uddannelseskoordinator i Forenede Service, Christian Krogh Vermehren, som selv har været med som kursist, giver uddannelsesindsatsen rigtig god mening. Ikke kun rengøringsfagligt og -teknisk:
”Kulturmødet hos medarbejdere med vidt forskellige baggrunde, forudsætninger og kompetencer og med forskelle i konkrete arbejdsopgaver har gjort, at vi har fået delt en masse viden og erfaringer med hinanden. Mangfoldigheden har været med til at skabe et nysgerrigt kulturmøde og en fællesskabsfølelse mellem kollegerne, hvis forskellige baggrunde, dagligdage og arbejdsopgaver, de normalt ikke har et indblik i,” forklarer han.

”Så udover at medarbejderne får et fagligt løft, både teoretisk og praktisk, så tjener de her uddannelsesforløb også andre gode formål, såsom at få indblik i hinandens situationer og virksomhedens DNA. Og kurserne får samtidig skubbet på en fællesskabsfølelse på tværs af virksomheden,” vurderer Christian Krogh Vermehren, der selv fremadrettet skal være med til at planlægge, gennemføre og videreudvikle virksomhedens efteruddannelsesindsats.

På de ti dage, som kurset varer, bliver der løbende vekslet mellem teoretiske og praktiske opgaver, og kursisterne kommer omkring emner som for eksempel:
 Personlig planlægning af rengøringsarbejdet, Rengøringsudstyr og –metoder, Grundlæggende rengøringshygiejne, Sidemandsoplæring og God ergonomi i rengøringsarbejdet.

At være professionel

Mens kursisterne får optimeret deres kompetencer, viden og kvalifikationer under kurset, bliver det samtidig soleklart for mange af dem, at rengøring ikke bare er rengøring. Udover de tekniske og faglige færdigheder som arbejdet kræver, ligger der nemlig også mange andre elementer i deres daglige arbejde.

”Til dagligt arbejder de med kemikalier og dosseringer, miljøbevidsthed, fysiske processer, service og nærvær i forhold til kunderne såvel som de medborgere, der nu engang er en del af helhedsbilledet på de forskellige arbejdspladser,” forklarer Christian Krogh Vermehren og uddyber:

”Men også grundig viden om hygiejneforhold er en væsentlig faktor at blive fortrolig med, set i det perspektiv at rengøringsmedarbejderne reelt medvirker til at løfte det samfundsansvar, der er i forhold til at forhindre mennesker i at bliv syge og i sidste instans være med til at redde liv. Og at se kursisterne opleve den ahaoplevelse var fantastisk. Det gav dem en helt ny faglig identitet og stolthed i deres arbejde. Forhold som Forenede Service går meget op i. Det er lige præcis det der gør, at vi sammen gør det ordentligt, fordi det hele vejen rundt handler om mennesker. Som en af kursisterne forklarede mig; ”Jeg føler mig professionel. Selvom jeg har gjort rent i mange år, føler jeg, at jeg har lært rigtig meget”.”

 
HR chef Forenede Service Kenny Mitchboe Vermehren

Vil du høre mere om, hvordan vi uddanner vores medarbejdere?

Du er velkommen til at kontakte vores HR chef, Kenny Vermehren Mitchboe på telefon: 39 55 56 06

Send mail

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies