Supertanker-kantine på Teglholmen i nye klæder

Tre tryk og en frokostservering. Det er overskriften på TDC Teglholmens kantine der over sommeren har taget et stort og rigtigt skridt i en mere moderne retning. Det sker med introduktionen af selvbetjeningsskærme, der erstatter de tidskrævende og personlige serviceskranker. Servicepostens udsendte har været en tur forbi.

Det er en formiddag i august. Klokken er 10:30.

Udenfor danser hagl og regn om kap i vinden alt i mens, at lyden af klirrende tallerkner og bestik fylder rummet. Jeg befinder mig i kantinen hos TDC Teglholmen. En gigantisk bygning, der uden tvivl rummer mange og vigtige personer inden for telebranchen. Det ene jakkesæt efter det andet passerer i hvert fald forbi med hastige skridt. Her er der fart over feltet . Også for driftschef i Kokkenes Køkken, Camilla Højrup, der kommer susende som kaptajn af det rullebord, hun netop har hentet i et af de nærliggende mødelokaler.

”Velkommen til Teglholmen,” siger hun med et stort smil. Vi hilser, og hun inviterer mig med en tur i køkkenet, som lige om lidt slår dørene op til det, de selv kalder en helt almindelig frokost. Selv tænker jeg, at en frokost til mellem 1.500 og 2.400 personer alligevel må kræve sit mandskab – og det vil jeg inden længe få at se med egne øjne.

Nye rammer

Et køkkenteam på 19 stryger forbi hinanden i køkkenet. Den ene med fade og beholdere, som jeg sjældent har set så store – den anden med cupcakes, som man snildt kunne spise mere end én af.

Der er 15 minutter til, at kantinen byder frokostgæsterne indenfor. Buffeterne bugner allerede af skønne, grønne salater, pålæg og panini’er, som bare venter på en tur i sandwichtoasteren. Og fire køkkenfolk står klar til at køre dagens portionsanretninger; kalkuncuvette med tomatsalsa og perlebyg vendt i persilleolie. Mums!

”Over sommeren er der sket meget her i kantinen. For alt imens, at gæsterne har nydt ferien, har vi moderniseret deres kantine én gang for alle,” indleder Camilla Højrup og fortsætter:

”Indtil for bare få dage siden har de været vant til lange køer og personbetjente serviceskranker, hvor en køkkenmedarbejder pænt har siddet klar til at taste den enkeltes tallerken ind og tage i mod betaling. Men fremover er det anderledes,” forklarer hun og peger rundt i lokalet.

Jeg forstår, hvad hun mener. Foran mig er ni stande med hver deres skærm og dankortterminal. De har erstattet de personbetjente serviceskranker med selvbetjeningskasser.

”Vores gæster har kort sagt fået en mere moderne og smart betalingsløsning i kantinen. Det er helt i TDCs teknologiske ånd – og de har taget positivt i mod initiativet”, afslutter Camilla Højrup. 

Højt tempo

Denne formiddag er efter sigende som formiddage er flest i Teglholmens kantine. Ovnene bipper lystigt om kap, og personalet løber stærkt. Der er fart på nu, hvor klokken hastigt nærmer sig 11. De første gæster har allerede meldt deres ankomst.

”Det bliver godt med en god frokost,” lyder det fra en af TDCs håndværkere, som passerer forbi. Han går forbi salatbuffeten og direkte ned til køkkenpersonalet, der står klar til at portionsanrette en tallerken med dagens ret til ham. Retur kommer han med en farverig og fyldt tallerken – og et bredt smil om munden.

Smilet er han ikke alene om. Gæsterne snor sig mellem hinanden ganske ubesværet. Selvom antallet af besøgende for længst har oversteget 100 her 15 minutter efter åbningstid.

”Tak for hjælpen,” lyder det fra en ældre herre, som Camilla Højrup netop har introduceret for det nye selvbetjeningssystem. Hun smiler og ønsker ham en god dag.
Mødeservice med det hele

Mellem gæster og fyldte tallerkener rasler rulleborde frem og tilbage. Hver er de fyldt med køkkenets bedste bud på højbelagt smørrebrød, skønne kager og drikkelse. For ikke nok med, at 1.500 mennesker som minimum besøger kantinen i løbet af de under fire timer, der er åbent – også 400 personer i mødelokaler og konferencesale skal bespises i dag.

”Vi har travlt i dag – meget travlt,” siger en smilende Tanya Rye Jeppesen, som jeg møder i døren til Køkkenet. Hun er mødeservice-ansvarlig på stedet.

”Mødeaktiviteten er generelt høj her på Teglholmen. Og her taler vi altså ikke om fire personer omkring et rundbord, der kan dele en kande kaffe. Vi taler om 20, 60 eller over 100 personer per møde, som skal have alt lige fra morgenmad, frugtfade og juice til smørrebrød og eftermiddagskaffe og –kage”.

Jeg vidste fra start, at jeg i dag skulle være vidne til storkøkkendrift af markant kaliber. Alligevel sidder jeg nu her som førstehåndsvidne til en imponerende kantinedrift, der ville tage pusten fra de fleste. Det er et imponerende maskinrum af dedikerede mennesker og køkkenfaciliteter, jeg har været vidne til. Og de gør det hver dag. 220 dage om året.

Respekt – og bon appetít.

Frederikke Amalie Jensen

Kontakt

Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til vores kommunikationsmedarbejder Frederikke Amalie Jensen på telefon: 20 52 95 15 eller via mail.

Send mail

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies